Kako sacuvati brak - pravila baka Ljubice

Ponekad to sto se volimo nije dovoljno. Narocito kada se sa vama u vrtlogu zivota odjednom pojavi i beba. Sve se menja. I vi. I vasa shvatanja. I zivot. Zato se ja trudim da se pridrzavam pravila jedne divne dame. Sada nekoliko ovih pravila delim i sa vama.


Pravila baka Ljubice o tome kako sacuvati sopstveni brak:

1. Muz i zena su dva razlicita bica. Cesto kazu dva tela, jedna dusa, ali to nije u potpunosti tacno. I muz i ti ste dve duse, bliske, najblize, i uglavnom okrenute istim stvarima, temama, shvatanjima zivota. Ali ste razliciti. Ono sto tebi prija ponekad njemu nece. Oboje imate osecanja, koja mogu biti i skroz razlicita. Nemoj misliti da ako tebi prija da sedis do sumraka na plazi, da ce i on to hteti. Mozda mu se seta. Mozda bi da odspava. Mozda bi da sedi u nekom bircuzu, a ne da se sunca sa tobom na plazi. Jao, zaboravila sam, niste vise sami, dobili ste bebu. E pa onda otpisi to suncanje po ceo dan. Otpisi i bircuz. Jurite bebu, zaboga, igrajte se sa njom.
2. Muz ima pravo na svoje misljenje. Bas kao i vi. Ako vam se misljenja ne slazu, polako, ne svadjajte se odmah. Probajte da se dogovorite. Dogovor kucu gradi. Nemoj ga odmah kritikovati, pusti ga da ti izlozi sta je on zamislio, pa izlozi ti njemu. Uostalom, mozete iz vasih misljenja, izvuci i napraviti neko trece zajednicko. Primera radi, ti zapela da ides na more, a on bi covek na planinu. Resenje? Sedam dana jedno, sedam dana drugo. To ti je kompromis. I to radis kada nekoga volis.
3. Nikada, ama bas nikada, nemojte jedno drugome prebacivati neke odluke i dela, ukoliko ste znali za njih ranije. Ako ste vec pricali o necemu, i vama je palo na pamet da muzeva ideja bas i nije tako sjajna, zasto mu to niste rekli odmah? Sada, kada vidite da je ideja bila losa, a vidi i on, kasno je da mu prigovarate, da mu se smejete, ili da mu kazete: Jesam li ti rekla? Nisi, cutala si. Verujte, on se vec oseca toliko lose, da mu samo vi jos falite da mu stojite nad glavom kao kakva kvocka. Moj muz je tako dosao na ideju da sam ofarba nas stari klavir. Kada mi je to pricao, mislila sam da se sali. Onda jednog dana, dodjem sa posla, i vidim moj divni stari raspali klavir ofarban u sto razlicitih boja. Sta se desilo? - pitam ga. On se jadan skupio, samo sto ne zaplace, krenuo da farba sa jednom bojom, ne ide, uzeo drugu, ne prima se, pomesao i trecu... I sada se secam kako sam mu skoro mesec dana govorila: Jesam li ti rekla da ga odneses nekom da ga ofarba, vidi na sta sada lici? Kako sada da sviram, i u cirkusu lepsi klavir imaju. Mesec dana ja tako, da bi na kraju, on, inace mirne naravi, skocio i rekao mi: Nisi mi rekla, dosta je vise. Kazes klavir kao iz cirkusa, bolje i to nego da se ti ponasas kao da si iz cirkusa pobegla. Kada sam videla koliko je ljut, ucutala sam. Do kraja njegovog zivota, pokrivala sam klavir dugim stolnjakom. Posle sam ga sklonila.
4. Ne mozete se dogovoriti oko bilo cega? Samo se svadjate? Ili ti vices, divljas, a on cuti... I cuti... Do odredjene granice. Jer svako ima granicu, zar ne? Onda se bar nemojte svadjati ispred deteta. Pokusajte da popricate kada se smirite. Ili prosetajte nekuda. Ne kazem ti to da biste se svadjali na ulici, nista gore nego svadjati se tako... Nego samo prosetajte. Podjite na omiljeno mesto. Podsetite se koliko se volite. I uvek imajte na umu da se svadjate zbog prolaznih, praznih stvari. A ako ti se bas vice, ili ti se lome tanjiri, onda lepo decu kod roditelja, a ti zalepi obavestenje u zgradi: Radovi u stanu tom i tom... cisto da se niko ne zacudi kada krene da leti perje, tanjiri i kristalne case. 
5. Zena je uvek u pravu. Ali, to muzevi i ne moraju bas uvek da znaju. Niti im to treba nabijati na nos. Zena brine o detetu, brine o kuci, zna kada i sta treba. Glavna je za nabavke, glavna je za obroke. Glavna je za sve. I jos da nije u pravu. Ih... Ali, muskarci su uvek tako puni sebe, neki mozda i sujetni. Ako bi ti muzu sada rekla, ja sam za sve glavna i uvek sam u pravu, niti bi ti verovao niti je to u redu. Pusti ih da misle da su oni Bogom dani, i glavni i uvek u pravu. Ali uvek znaj, u se i u svoje kljuse, i bez brige si.
6. Zena ne sme da se zapusti. Nikada. Jer muskarac koji je pored nje to nece voleti. On to sebi nece dozvoliti. Brijace se, kupati, stavljati parfeme. Oblaciti mirisne ispeglane kosulje i ici na posao, u setnju, u provod. A zena, nije vazno da li radi ili ne, trazice izgovore da ne stize sto od vecere, sto od deteta. To nemoj. Sredjeni nokti. Cista kosa. Ne mora uvek biti fenirana. Obraduj sebe novom kosuljom, cipelama, suknjom. Nemas novca. Napravi sama. Seti se Skarlet i haljine od zavese. Budi lepa. Bices bolja i sebi i muzu.
7. Sve sto moze zena moze i muz. Znaci, oboje imate po dve ruke, dve noge, glavu za razmisljanje. Ako ti mozes da presvlacis dete, hranis ga, kuvas rucak i ostalo, moze i on to. Pitanje je samo da li hoce. Nemoj mu ni davati opciju izbora. Nego mu reci: Duso, skuvaj nam kafu. Bas mi se pije tvoja kafa. Budi umiljata, budi mila. Uradice on sve za tebe, sve dok mu ne naredjujes. Lakse je kada radite u dvoje. I zanimljivije. Ti se neces osecati kao da si samo na kuhinju osudjena, a on ce se osecati korisnim. Jos ako ga posle pohvalis u komsiluku... Cvetace kao ruza. Samo pazi da u hvaljenju ne preteras. Da ne bude posle, on je kuvao rucak, on je brisao prasinu, on je setao dete... Pitace se neko: Radi li ova zena bilo sta? A i njemu ce dati ne bas tako lep nadimak... Hvali ga, ali hvali i sebe. 

P.S. Volite se. Razgovarajte. Ljubite se. Setajte. Iznenadi ga. Pusti da on tebe iznenadi. Kupi mu neku sitnicu. Ili napravi njegovo omiljeno jelo. Ne samo za rodjendan. I Bozic. Pricaj mu. Cuti sa njim. Trazi da znas svaku sitnicu.  Ovo i jos puno toga je potrebno... Jer vazni ste i vi. I vase dete. Cuvajte se.