Mama trazi posao - oglasi i konkursi

Citanje oglasa na portalima za trazenje posla iziskuje mnogo toga. 
Dobru koncentraciju. Veliku solju kafe. Dobro raspolozenje. Ili bilo kakvu cokoladu, u slucaju da raspolozenja manjka ili naglo splasne posle par procitanih oglasa. Ipak, najbitnije za nekoga ko dugo nije trazio posao jeste recnik. Ili kakva druga knjiga u kojoj mozete pronaci opise zanimanja koja se sada nude.

Na prvi pogled najvise je poslova za IT strucnjake. Traze se strucnjaci koji su zavrsili ETF, FON, i slicno... Jao, jao, gde mi je pamet bila kada sam upisivala fax. Trebalo je da razmisljam petnaest godina unapred. I da pratim znakove pored puta. A bilo ih je, da se ne lazem. Kada sam prvi put dolazila do fakulteta, videh jednu divnu belu zgradu. Sva srecna, udjoh unutra, da kupim informator pre upisa, covek na salteru mi kaze 200 dinara. Kako toliko, pomislih u sebi, pa drugarica je kupila za 50 dinara. Nema veze, samo uzimaj, vidi kako je divno na ovom fakultetu, neka kosta koliko kosta. Otvaram prvu stranu, pise polazu se testovi iz matematike, fizike, ko zna cega jos... Kuku, a ja vec sest meseci spremam istoriju, ustav i sociologiju...

Zatvaram informator, kad vidim da pise Fakultet organizacionih nauka. Oprostite, ja bih ipak na politicke nauke, izvolite vi ovaj informator, a gde ja da idem? Preko puta. - kazase mi. Oronula zgrada mi se smesila. Nasmesih se i ja njoj. Evo i sad se od muke smejem, kud drustvene nauke studirah.

Kako bih izbegla masu oglasa, stikliram pretrazivac i trazim poslove samo u Beogradu i samo iz oblasti koje poznajem i volim. Rezultat pretrage: 0 nadjenih poslova. Hajde ispocetka, neka ostane grad isti, a dodaj na listu jos raznih oblasti. Rezultat pretrage: 187 nadjenih poslova. Uh, bice ovo duga noc, mislim u sebi. Po obicaju, gresim. 187 poslova svelo se na dva vredna pomena. Ostalo - radnici u obezbedjenju, krojaci, prodavci, covece, koje li sam ja to oblasti stiklirala?

Da se ne bi sve svelo na internet i cekanje, odlucujem da se prvi put ikada prijavim na Biro za nezaposlene. Sve mi deluje nestvarno, pogresno... Sedim u kancelariji kod neke zene, koja me i ne gleda, nego gleda u racunar ispred nje, garant igra pasijans, ali ne stigoh da proverim. Ime, prezime, obrazovanje, sto ste dosli? Odgovaram kratko, ponavljam sve sto sam minutu pre na papiru napisala, jer su mi to trazili, zena klima glavom, ne skrecuci pogled sa kompa. Sada cu Vam procitati trenutno aktuelne poslove, kaze mi. Imate ih i na nasem sajtu. Procitacu ih ako su na sajtu. - kazem joj. Pa, evo ja cu, mozda nesto i nema. I krece da cita, i cita i ja ne verujem sta cita i sta govori. Videla si moje obrazovanje, videla si moje iskustvo, i ne, ja nepotcenjujem nijedan posao, kako mozes da mi citas da je negde, nekoj firmi potreban moler? Ili stolar? Mozda ti ja delujem jako, pa mislis da bih brzo te poslove savladala? Potistena je blaga rec, kojom bih objasnila svoje stanje po povratku sa Biroa. Ni cokolada nije pomogla.

Ipak, ne odustajem. Kazem sebi, a da malo spustis kriterijume, pa sto ne bi bila moler ili stolar, a ustvari, najradije bih se spakovala i sa porodicom odletela u Australiju ili Novi Zeland. Ovce da cuvam...

Po glavi mi se motaju podaci. Sedam meseci bez posla. Aktivnog trazenja posla - dva meseca. Broj konkursa za poslove koji su mi se svidjali - 1. Ostali konkursi - ne zna im se broj. Broj poziva od strane poslodavca, do 31.12. - 0. Da li sve da posmatram kao potpuni fijasko, ili da se necemu nadam?

Gledam sve protekle oglase. Sta su trazili, koji su uslovi bili? Gledam svoj CV. Mozda nije bas savrsen, ali nije ni toliko los. Cak sam nasla i pristojnu sliku. A da sklonis ovo da imas dete, kaze mi prijateljica? Znas, mame bas i nisu najpopularnije za poslove. Odakle ti to, kazem joj, mame su najbolje, i odgovorne, i radne i osecajnije, iskusnije, vrednije? Mislis li ti i dalje, da to neko ceni, pita me? Posle svega sto si prosla? Mozda je bolje da dete precutis, nadjes posao, radis koliko treba, ni trunku manje, ni trunku vise, ne ides na decija bolovanja, ali ides zato na duge pauze, na poslu ostajes beskonacno, i shvatis da sem plate koju ces dobiti neces vise dobiti nista. Ni zahvalnost, ni pomoc ako ti bude potrebna. Jedno veliko nista.

Mislim, sigurna sam, odgovaram joj. A ako je tako kao sto ti kazes, onda sam spremna da ucinim sve da to promenim. Dosta je bilo izivljavanja na mamama. Jer one su samo za divljenje, ni za sta manje.