Dete za primer ili jedi govna

Koliko mi se ucinilo, a mislim da mi se ucinilo dobro, devojcica nije imala vise od tri godine. Usla je sa majkom, u ogromnu knjizaru, malo su se setkale, razgledale, razmisljale. Sve mi je delovalo kao mio prizor. Skoro kao nekakav primer. Vodite decu u knjizare. Vodite decu u pozoriste. U biblioteke. U setnje. Sve do trenutka kada je moje misli prekinula cika (ili bolje receno urlikanje) devojcice. Posle nepunih par minuta, majka je krenula da vuce svoje dete napolje, mala se opirala i vristala...

Vec sam se prisetila naseg nemilog dogadjaja sa klincem, i upitala se, sta je to sa ovom decom, i da li ce i moje dete biti takvo?

Nece, shvatila sam. I to onog trena, kada je devojcica od tri godine svojoj majci rekla doslovce: Jedi govna! Ostala sam zgrozena. I ja. Ali i ljudi oko mene. Majka je samo cvrsce uzela za ruku i izvukla napolje.

Valjda je bila postidjena. Ja bih bila. Jer, ako sam nesto naucila za ove moje dve godine majcinstva, deca su kao mali sundjeri, upijaju svaku nasu rec, ponasanje, pogled. Nekada su i mali papagaji, pa ponavljaju za nama, i smeju se novim recima.

Nikada necu zaboraviti kada sam muzu rekla: Ma boli te uvo da sredis terasu, kada mogu ja sama!, a nas klinac je ceo dan ljubio tatu i mazio ga, i govorio mu: Tatu boli uvo, ljubi prodje!

I nije samo devojcicina majka kriva. Jeste, slazem se, ta mala devojcica nije od mene sigurno cula reci koje je izgovorila. Cula ih je negde u svom okruzenju. Cula i upamtila u kom kontekstu se koriste. U kojoj situaciji. Tako je dragi moji, gledajmo svaki moguci rijaliti, deca neka naravno gledaju sa nama, psujmo pred njima, jer zasto ih stedeti dok su mali, ako je psovanje vec nas manir...

Bolje da nauce da kazu odjebi ili jedi vec sta treba da jedes, nego da nauce da kazu izvini, i hvala i molim. Ko to jos danas koristi?

Kada pokusavate da odraslim bicima ( ljudskim bicima, a pre svega mislim na rodbinu), objasnite da stvarno nema nicega smesnog u tome sto vase dete pokusavaju nauciti da psuje, gledaju vas belo, kao da ste bolesni i jos plus zarazni.

Hahaha, bas je lepo i simpaticno kada dete od tri zna da kaze jebi ga. Ili otera nekog vec u ... tamo gde se neko tera...

Pokusas li im objasniti da to nije nacin na koji zelis vaspitavati svoje dete, uvek su tu komentari: Ma sto se ti pravis fina, kao da nikada opsovala nisi? Ili - Nece mu od jedne psovke nista biti, to je sala. Bas lepa sala. Prosto nemam reci.

Vec vidim pred ocima sledecu sliku. Deca na toboganu, prvo kaze drugom: Jedi govna!, drugo odgovara: Ma, jebi se!, a ponosni roditelji sa osmehom posmatraju svoje nade. Za sedmi rodjendan, mogu i kakvu pusku da im kupe, ako im se ko zameri. Jer, mozda ove reci nece biti dovoljne za svaku situaciju. A pesnicenje je mozda prevazidjeno.

I kako sve ovo zamisljam, shvatam da moje vidjenje vaspitanja i nacin na koji to moj dragi i ja obavljamo, moze ozbiljno biti ugrozen. Drugim ljudima, okolinom. Dzaba sto mi ne psujemo, kada ce dete otici u vrtic i to cuti od nekog drugog. Ali, tu smo onda da ispravljamo takve stvari. Da pricamo, objasnjavamo. Da nema nicega lepog u recenici - Jedi govna. To je tako lako za izgovoriti, tako lako mozda nekog povrediti. Ali hajde da razmislimo pre nego nesto kazemo. Hajde da nase reci imaju smisao, lepotu. 

Reci mi sine: Nisi mama u pravu, gresis, necemo tako, ljuti se na mene ako treba, ali na kulturan, fin nacin. Ne budi prznica. Dokazi mi da gresim. Zelis knjigu, a ja ne zelim da ti je kupim. Ubedi me pricom, pokazi zasto ti treba. Banalizujem vec sad previse, jer kakva sam knjigu nikada detetu ne bih odbila. Ali, za jedi govna..
E, tu vec ne znam sta bih uradila...

Ne, nije kriva samo majka. Nadam se da je kod kuce detetu objasnila sta je uradila. I pritom stvarno mislim na objasnjavanje, ne batine ili nesto slicno. Ali je i kriva, isto toliko. Jer, mi smo kao roditelji odgovorni za svoju decu. Za njihovo ucenje, misli, reci.

Mi smo im primer. Stoga, dodjimo sebi i to i budimo. Ili ukljucimo teve, postavimo decu ispred njega i pustimo ih da gledaju i slusaju razgolicene i propale persone, zeljne pet minuta slave. Mogu im i oni biti divan primer. Imamo izbor, na nama je.

Zasto? Zbog da jedes govna...