Jadi jednog knjizara

Ljudi su me oduvek fascinirali. Beskrajno. Neki svojom pamecu. Duhovitoscu. Idejama.

Neki svojim neznanjem. Bezobrazlukom. Glupostima.

Kontakt sa ljudima, samo vam svakodnevno, iz dana u dan, pruza uvid u opste stanje nacije. Ponekad sebi kazem: Da li je ovo moguce? ili Ma, nisu svi ovakvi... Ali, ponekad se plasim i mislim da je sve moguce i da smo dotakli ono najdublje dno, bez trunke kulture i pristojnosti.

Znate, ja radim u knjizari. Divnoj. Velikoj. Svetloj. Znate sta je knjizara? I ne mi tamo ne prodajemo tapete, dezodoranse, ili kese za djubre. Mada nam to cesto traze.

U knjizaru mozete uci sami. Sa nekim. Mozete cak uvesti i vaseg ljubimca. Pod uslovom da nije slon ili zirafa. Jer mi smo pet friendly. Ali kada udjete, i cujete nase Dobar dan, lepo bi bilo da nam se javite. Jer mi nismo vazduh. Postojimo. I stojimo tu. Da vam asistiramo ako je potrebno. I ako je moguce.

Ponekad ne znate naslov. Ili ime autora. Nema problema, snaci cemo se. Pa iako pogresite necemo vam se u facu smejati. Trazite Zvezdanu Rudan? Dacemo vam novu Vedranu istog prezimena. Trazite Lisu Haj, dobicete Lujzu Hej. Trazite onu knjigu, sto u naslovu ima dve ili tri reci, i jedno slovo je A, i to je sve sto znate? Molimo vas napustite objekat i dodjite sa tacnim nazivom, licimo li vam mi na proklete carobnjake ili ljude bez bilo kakvih obaveza, da mozemo sa vama vesala da igramo?

Nemamo usluzni toalet. Ne kuvamo kafu. Ne sluzimo topla jela. Nemamo kopir aparat. Ako vam treba municija za heftalicu, ne morate nam donositi heftalicu i mahati nam njome ispred nosa. Znamo sta je heftalica, i ne, nemamo municiju.

Nemamo stolice da odmorite i prelistate neke knjige. Da, verovatno bi to vama bilo beskrajno zanimljivo i divno. Ne delimo vas entuzijazam. Vec postoje biblioteke za to. I ne, nismo isto sto i biblioteka. Znaci, ne mozete uzeti knjige pa nam ih vratiti posle par dana. Cak iako ste clan.

Ako trazite sesti deo Pesme leda i vatre, jos nije izasao. Da, sigurni smo. Ne morate proveravati, izmisljati, pretiti. Nemamo mi nista sa vama, cilj nam je da dobijete knjigu koju zelite i budete srecni. 

Posto imamo i gomilu sitnica u knjizari, ako vam je misija da pipnete svaku i sve ispreturate, svaka vam cast. Gleda se ocima, a ako vam se bas nesto svidja, slobodno dirajte. Ali, malo mi je nelogicno da vam se od 1001 artikla bas svaki svidja. A i da je tako, vratite pobogu sve na svoje mesto. Jer ne mogu ja da popravim sve sto vi uspete da ispipate. Cak i moje dete, kada mi u posetu dodje, uzme, pogleda i vrati na mesto. A ima samo dve i po.

Sto me podseti da vam kazem sledece. Ako dodjete sa vasom decom, vodite racuna o njima. Nema vristanja, vozenja rolera i bicikla, cepanja knjiga i lepljenja nalepnica. I znajte, nismo mi vrtic. Znaci, upamtite. Dosli ste u knjizaru. Tamo ne ostavljate decu da ih neko cuva. Cak ni na pet minuta. Svako od nas prijatno ce vas docekati. Decu cak i malo animiramo, da ne plaču, da im bude lepo. Ali ne ocekujte da ja stojim i igram se sa vasim detetom, dok vi citate 50 nijansi. 

Ne ulazite u minut do zatvaranja, bez ideje i spremni na razgledanje. Mozda vas ne zanima, ali i mi imamo nekakve kuce, porodice, zivot. Da, ne verujete, ali je tako. Meni nije tesko da vam dam bar tri predloga za taj minut, ali trazi se da hitro reagujete. Moze, moze, ne moze, ne moze. A ne da idemo u dubiozne studije o liku i sveobuhvatnom opusu autora.

I upamtite, Dostojevski spada u klasike, ne u novije ruske autore, Agata Kristi je preminula, kao i Jovanka Broz, pa vas molim da nam se ne slogirate ako vam to spomenemo. Hrono kuvar je odlican kuvar, ako se istog pridrzavate. Ne, ne vracamo novce ako ne smrsate. I ne, nemamo vagu da vas izmerimo. 

Ako ste negde nesto nasli jeftinije, kupite tamo, ne teramo vas i ne maltretiramo. Ako ste videli na sajtu da pise, a niste, jer ne pise, trazite na sajtu. 

I za kraj, kada udjete i kazete nam da trazite zenu, ili devojku ili koga god, ne cudite se ako vam kazemo da smo vec zauzeti. Znamo mi da vi mislite na vasu dragu, ali nam je gust da vas gledamo dok nam objasnjavate...

Nastavice se...